14 september 2021
Binnen de NtVP lezen we veel boeken. Deze keer hebben we drie interessante boeken uitgekozen en er een korte recensie over geschreven: 'Een ademloos leven' van Margreet Krottje, 'Lesgeven aan getraumatiseerde kinderen' van Leony Coppens, Marthe Schneijderberg en Carina van Kregten en 'Als de sirenes blijven loeien' van Angelique Starreveld.
Een ademloos leven
Margreet Krottje
Slachtoffers van seksueel misbruik en huiselijk geweld krijgen vaak te maken met onbegrip voor hun gevoelens en gedrag. In een ademloos leven beschrijft Margreet Krottje in toegankelijk taalgebruik de gevolgen van seksueel misbruik en huiselijk geweld voor iedereen die daar direct of indirect mee te maken heeft gehad. Krottje beschrijft veelvoorkomende traumareacties, maar ook hoe een slachtoffer kan blijven steken in een gewelddadige relatie, zelfs wanneer deze relatie al verbroken is. Ook legt ze uit ook hoe het komt dat iemand na het verbreken van een traumatische relatie keuzes kan blijven maken die voor de omgeving onbegrijpelijk zijn. Alle uitleg die Krottje geeft, wordt ondersteund door de persoonlijke verhalen van haar eigen cliënten. Het boekje geeft de lezer inzicht in de belevingswereld van slachtoffers en biedt tips voor naasten om hen te steunen. Het is daarom zeer geschikt als ondersteunende psycho-educatie aan familieleden of vrienden van slachtoffers van gewelddadige partnerrelaties, die graag beter willen begrijpen waarom het slachtoffer doet wat hij of zij doet.
Lesgeven aan getraumatiseerde kinderen
Leony Coppens, Marthe Schneijderberg & Carina van Kregten
Door de nare ervaringen die getraumatiseerde kinderen hebben meegemaakt hebben ze vaak moeite op school. Leerkrachten kunnen het gedrag van deze kinderen vaak niet even goed begrijpen. In het boek ‘Lesgeven aan getraumatiseerde kinderen’ leggen Leony Coppens, Marthe Schneijderberg en Carina van Kregten uit hoe leerkrachten het beste kunnen omgaan met getraumatiseerde kinderen zodat ze de kans hebben om zich gezond te kunnen ontwikkelen. In het boek beschrijven de auteurs wat trauma is en welke oorzaken het kan hebben. Er wordt ook ingegaan op de effecten die trauma op de (hersen-) ontwikkeling van kinderen kan hebben en hoe een leerkracht trauma kan herkennen. Tevens worden er handvatten gegeven hoe een leerkracht de relatie met en tussen leerlingen kan verbeteren en hoe er een goede samenwerking met de ouders kan ontstaan. Hoe leerkrachten in het werk met getraumatiseerde kinderen voor zichzelf kunnen zorgen en hun eigen veerkracht kunnen vergroten is ook onderdeel van het boek. De informatie in het boek wordt geïllustreerd met casussen, de verhalen van leerkrachten en ervaringsdeskundigen, en externe informatie zoals interviews, documentaires of artikelen.
Als de sirenes blijven loeien
Angelique Starreveld
Paniek, een nachtmerrie, een monster of sirenes die blijven loeien. Negen politieagenten en een verpleegkundige vertellen in dit boek over hun ervaring met traumatische gebeurtenissen op werk en posttraumatische stress stoornis. Ieder op een eigen manier: het ene verhaal gaat vooral over de meest ingrijpende gebeurtenis die iemand meemaakte, de ander over de impact van deze gebeurtenis op iemands leven en weer een ander over de weg naar hulp. De verhalen hebben ook veel gemeen: persoonlijk, emotioneel, moedig en vooral is er bij iedereen ook eenzelfde drijfveer om andere mensen te helpen. Een drijfveer die naar de politie heeft geleid en nu ook naar het delen van het verhaal. Samen geven deze verhalen een beeld over hoe het is om te werken als politieagent of verpleegkundige en de verscheidenheid aan potentieel traumatische gebeurtenissen die je in dit werk tegenkomt. De verhalen geven ook een beeld over hoe het komt dat nu juist die ene gebeurtenis tot de klachten heeft geleid en hoe lastig de weg naar hulp kan zijn. Er is veel terug te lezen over wat hierbij beter zou kunnen of nodig zou zijn om politieagenten en verpleegkundige en de toekomst beter te kunnen ondersteunen. Het werk en de blootstelling aan potentieel traumatische gebeurtenissen zijn helaas onlosmakelijk aan elkaar verbonden. Dit maakt het zo belangrijk dat hier aandacht en hulp voor is. Dit boek is dan ook zeer geschikt om te lezen als leidinggevende bij de politie, maar ook als politieagent, (korps)psycholoog, familielid, vriend, of als mens om te lezen over het werk en de uitdagingen van het werk dat voor ons allemaal wordt gedaan.
Een ademloos leven
Margreet Krottje
Slachtoffers van seksueel misbruik en huiselijk geweld krijgen vaak te maken met onbegrip voor hun gevoelens en gedrag. In een ademloos leven beschrijft Margreet Krottje in toegankelijk taalgebruik de gevolgen van seksueel misbruik en huiselijk geweld voor iedereen die daar direct of indirect mee te maken heeft gehad. Krottje beschrijft veelvoorkomende traumareacties, maar ook hoe een slachtoffer kan blijven steken in een gewelddadige relatie, zelfs wanneer deze relatie al verbroken is. Ook legt ze uit ook hoe het komt dat iemand na het verbreken van een traumatische relatie keuzes kan blijven maken die voor de omgeving onbegrijpelijk zijn. Alle uitleg die Krottje geeft, wordt ondersteund door de persoonlijke verhalen van haar eigen cliënten. Het boekje geeft de lezer inzicht in de belevingswereld van slachtoffers en biedt tips voor naasten om hen te steunen. Het is daarom zeer geschikt als ondersteunende psycho-educatie aan familieleden of vrienden van slachtoffers van gewelddadige partnerrelaties, die graag beter willen begrijpen waarom het slachtoffer doet wat hij of zij doet.
Lesgeven aan getraumatiseerde kinderen
Leony Coppens, Marthe Schneijderberg & Carina van Kregten
Door de nare ervaringen die getraumatiseerde kinderen hebben meegemaakt hebben ze vaak moeite op school. Leerkrachten kunnen het gedrag van deze kinderen vaak niet even goed begrijpen. In het boek ‘Lesgeven aan getraumatiseerde kinderen’ leggen Leony Coppens, Marthe Schneijderberg en Carina van Kregten uit hoe leerkrachten het beste kunnen omgaan met getraumatiseerde kinderen zodat ze de kans hebben om zich gezond te kunnen ontwikkelen. In het boek beschrijven de auteurs wat trauma is en welke oorzaken het kan hebben. Er wordt ook ingegaan op de effecten die trauma op de (hersen-) ontwikkeling van kinderen kan hebben en hoe een leerkracht trauma kan herkennen. Tevens worden er handvatten gegeven hoe een leerkracht de relatie met en tussen leerlingen kan verbeteren en hoe er een goede samenwerking met de ouders kan ontstaan. Hoe leerkrachten in het werk met getraumatiseerde kinderen voor zichzelf kunnen zorgen en hun eigen veerkracht kunnen vergroten is ook onderdeel van het boek. De informatie in het boek wordt geïllustreerd met casussen, de verhalen van leerkrachten en ervaringsdeskundigen, en externe informatie zoals interviews, documentaires of artikelen.
Als de sirenes blijven loeien
Angelique Starreveld
Paniek, een nachtmerrie, een monster of sirenes die blijven loeien. Negen politieagenten en een verpleegkundige vertellen in dit boek over hun ervaring met traumatische gebeurtenissen op werk en posttraumatische stress stoornis. Ieder op een eigen manier: het ene verhaal gaat vooral over de meest ingrijpende gebeurtenis die iemand meemaakte, de ander over de impact van deze gebeurtenis op iemands leven en weer een ander over de weg naar hulp. De verhalen hebben ook veel gemeen: persoonlijk, emotioneel, moedig en vooral is er bij iedereen ook eenzelfde drijfveer om andere mensen te helpen. Een drijfveer die naar de politie heeft geleid en nu ook naar het delen van het verhaal. Samen geven deze verhalen een beeld over hoe het is om te werken als politieagent of verpleegkundige en de verscheidenheid aan potentieel traumatische gebeurtenissen die je in dit werk tegenkomt. De verhalen geven ook een beeld over hoe het komt dat nu juist die ene gebeurtenis tot de klachten heeft geleid en hoe lastig de weg naar hulp kan zijn. Er is veel terug te lezen over wat hierbij beter zou kunnen of nodig zou zijn om politieagenten en verpleegkundige en de toekomst beter te kunnen ondersteunen. Het werk en de blootstelling aan potentieel traumatische gebeurtenissen zijn helaas onlosmakelijk aan elkaar verbonden. Dit maakt het zo belangrijk dat hier aandacht en hulp voor is. Dit boek is dan ook zeer geschikt om te lezen als leidinggevende bij de politie, maar ook als politieagent, (korps)psycholoog, familielid, vriend, of als mens om te lezen over het werk en de uitdagingen van het werk dat voor ons allemaal wordt gedaan.
Meer in deze nieuwsbrief
Alle nieuwsbrieven14 september 2021
Rubriek ‘‘De psychotraumatherapeut: het verhaal van… Tessa Colthoff’’
Door Janne Punski-Hoogervorst (arts-onderzoeker/promovendus aan Universiteit Haifa)
14 september 2021
Wat werkt voor wie in de psycho-oncologie? Interview met Marije van der Lee
Door Marthe Egberts (postdoctoraal onderzoeker en orthopedagoog bij het Ingeborg Douwes Centrum)
14 september 2021
Interview met Eva Visser over de psychische impact van een ongeval: ‘Goede communicatie kan het welzijn bevorderen’
Door Iris van Dijk, promovenda bij de Universiteit Utrecht
14 september 2021
SIG in beeld: Culturele diversiteit
De NtVP faciliteert werkgroepen, de zogenaamde 'Special Interest Groups' (SIGs), die tot doel hebben uw professionele ontwikkeling te bevorderen. De ambitie van de verschillende SIG’s is om zorgprofessionals en experts die werkzaam zijn op een specifiek domein binnen het psychotrauma veld te verbinden.
Lees meer
14 september 2021
Nieuws uit de portefeuille: Diversiteit
Binnen het bestuur van de NtVP zijn er verschillende portefeuillehouders die toezien op de ontwikkelingen in hun expertisegebied. Simon Groen is binnen de NtVP verantwoordelijk voor de portefeuille 'Diversiteit'. Hij is werkzaam als antropoloog en onderzoeker bij De Evenaar, Centrum voor Transculturele Psychiatrie van GGZ Drenthe.