17 mei 2018
Auteurs: Yuanyuan An, Guangzhe Yuan, Zhen Liu, Yuyang Zhou en Wei Xu
Originele titel: Dispositional Mindfulness Mediates the Relationships of Parental Attachment to Posttraumatic Stress Disorder and Academic Burnout in Adolescents following the Yancheng Tornado
Achtergrond: Eerder onderzoek laat zien dat ouderlijke hechting samenhangt met minder ernstige posttraumatische stress stoornis (PTSS) en minder academische burn-out bij individuen die traumatische gebeurtenissen hebben meegemaakt.
Doel: De huidige studie onderzocht de manieren waarop ouderlijke hechting gerelateerd is aan PTSS symptomen en academische burn-out bij Chinese getraumatiseerde adolescenten door de rol van dispositionele mindfulness te onderzoeken.
Methode: In totaal hebben 443 Chinese adolescenten, die 1 jaar voorafgaand aan de studie een hevige tornado hebben meegemaakt, vragenlijsten ingevuld over ouderlijke hechting, dispositionele mindfulness, PTSS en academische burn-out.
Resultaten: De resultaten lieten zien dat ons model een adequate fit heeft en dat dispositionele mindfulness gedeeltelijk de relatie medieert tussen ouderlijke hechting, ernst van PTSS en academische burn-out.
Conclusies: De bevindingen suggereerden dat dispositionele mindfulness en ouderlijke hechting mogelijk twee belangrijke hulpbronnen zijn voor het omgaan met traumatisering en academische burn-out.
Kernwoorden: ouderlijke hechting; dispositionele mindfulness; PTSS; academische burn-out
APA citatie: An, Y., Yuan, G., Liu, Z., Zhou, Y., & Xu, W. (2018). Dispositional mindfulness mediates the relationships of parental attachment to posttraumatic stress disorder and academic burnout in adolescents following the yancheng tornado. European Journal of Psychotraumatology, 9(1), 1472989. doi:10.1080/20008198.2018.1472989
Vertaald door: Lonneke I.M. Lenferink
Dit artikel is geaccepteerd voor publicatie op 11 april 2018 en online gepubliceerd op 17 mei 2018.
Originele titel: Dispositional Mindfulness Mediates the Relationships of Parental Attachment to Posttraumatic Stress Disorder and Academic Burnout in Adolescents following the Yancheng Tornado
Achtergrond: Eerder onderzoek laat zien dat ouderlijke hechting samenhangt met minder ernstige posttraumatische stress stoornis (PTSS) en minder academische burn-out bij individuen die traumatische gebeurtenissen hebben meegemaakt.
Doel: De huidige studie onderzocht de manieren waarop ouderlijke hechting gerelateerd is aan PTSS symptomen en academische burn-out bij Chinese getraumatiseerde adolescenten door de rol van dispositionele mindfulness te onderzoeken.
Methode: In totaal hebben 443 Chinese adolescenten, die 1 jaar voorafgaand aan de studie een hevige tornado hebben meegemaakt, vragenlijsten ingevuld over ouderlijke hechting, dispositionele mindfulness, PTSS en academische burn-out.
Resultaten: De resultaten lieten zien dat ons model een adequate fit heeft en dat dispositionele mindfulness gedeeltelijk de relatie medieert tussen ouderlijke hechting, ernst van PTSS en academische burn-out.
Conclusies: De bevindingen suggereerden dat dispositionele mindfulness en ouderlijke hechting mogelijk twee belangrijke hulpbronnen zijn voor het omgaan met traumatisering en academische burn-out.
Kernwoorden: ouderlijke hechting; dispositionele mindfulness; PTSS; academische burn-out
APA citatie: An, Y., Yuan, G., Liu, Z., Zhou, Y., & Xu, W. (2018). Dispositional mindfulness mediates the relationships of parental attachment to posttraumatic stress disorder and academic burnout in adolescents following the yancheng tornado. European Journal of Psychotraumatology, 9(1), 1472989. doi:10.1080/20008198.2018.1472989
Vertaald door: Lonneke I.M. Lenferink
Dit artikel is geaccepteerd voor publicatie op 11 april 2018 en online gepubliceerd op 17 mei 2018.
Het European Journal of Psychotraumatology (EJPT) is een peer-reviewed, interdisciplinair wetenschappelijk tijdschrift dat deel uitmaakt van de European Society for Traumatic Stress Studies (ESTSS).
Het EJPT heeft als doel om wetenschappers, behandelaren en experts te betrekken bij de belangrijkste vraagstukken rond stress en trauma, waaronder individuele gebeurtenissen, herhaalde of chronische trauma's, grootschalige rampen en geweld.