28 november 2024
In de afgelopen maand is er weer een aantal interessante artikelen verschenen in het European Journal of Psychotraumatology.
Eén studie introduceerde een innovatieve technologie voor Augmented Reality Exposure Therapy (ARET) gericht op de behandeling van angststoornissen en PTSS, waarbij sociale en beroepsmatige disfunctie centraal staat. ARET maakt gebruik van AI-gestuurde augmented reality om patiënten bloot te stellen aan realistische sociale situaties in hun eigen omgevin. In een pilotstudie met hulpverleners met PTSS bleek de technologie gebruiksvriendelijk en realistisch, met sterke emotionele reacties en actieve betrokkenheid van de patiënten, wat essentieel is voor effectieve exposuretherapie. ARET biedt hiermee een innovatieve aanpak om de kloof tussen klinische behandeling en het dagelijks functioneren te overbruggen, en heeft het potentieel om sociale en beroepsmatige beperkingen bij psychiatrische stoornissen effectief aan te pakken. Verdere ontwikkeling en bredere implementatie worden ondersteund door vooruitgang in AI-technologie en de toegankelijkheid van AR-hardware.
Javanbakht, A., Hinchey, L., Gorski, K., Ballard, A., Ritchie, L., & Amirsadri, A. (2024). Unreal that feels real: artificial intelligence-enhanced augmented reality for treating social and occupational dysfunction in post-traumatic stress disorder and anxiety disorders. European Journal of Psychotraumatology, 15(1), https://doi.org/10.1080/20008066.2024.2418248.
Een andere studie onderzocht de effectiviteit van trauma-georiënteerde cognitieve gedragstherapie (CGT) bij vrouwelijke slachtoffers van partnergeweld (IPVAW), waarbij één versie van de behandeling het oproepen van positieve herinneringen integreerde (CGT-M+). De resultaten toonden aan dat beide behandelingen leidden tot significante verbeteringen in posttraumatische stress en zelfbeeld. Er waren geen significante verschillen tussen de twee behandelingen, maar CGT-M+ bleek betere resultaten te geven voor PTSS, depressie en zelfvertrouwen. De toevoeging van positieve herinneringen lijkt veelbelovend, maar verdere studies zijn nodig.
Crespo, M., Hernández-Lloreda, M. J., Hornillos, C., Miguel-Alvaro, A., Sánchez-Ferrer, S., & Antón, A. A. (2024). Evocation of positive memories as complement to trauma-focused cognitive–behavioural therapy for intimate partner violence against women. European Journal of Psychotraumatology, 15(1), https://doi.org/10.1080/20008066.2024.2419699.
Een studie onderzocht de mentale gezondheid van kinderen en jongeren die een naaste hebben verloren door moord en de effectiviteit van traumagerichte cognitieve gedragstherapie (TF-CBT). De gegevens van 222 deelnemers (8–25 jaar) toonden een significante afname van posttraumatische stress symptomen na de behandeling, met een groot effect. Hogere leeftijd was geassocieerd met vroegtijdige uitval en meisjes hadden hogere beginscores op PTSS symptomen dan jongens. Verlies van een ouder of broer/zus ging gepaard met lagere beginscores. Deelnemers met hogere beginscores lieten de grootste verbetering zien. De resultaten ondersteunen het gebruik van TF-CBT bij deze doelgroep, maar benadrukken het belang van maatwerk op basis van leeftijd en individuele behoeften. Meer onderzoek naar risicofactoren, beschermende factoren en behandeluitkomsten bij kinderen en jongeren die getroffen zijn door moord is noodzakelijk.
Soydas, S., Boelen, P. A., Goodfellow, B., Wilson, R., & Smid, G. E. (2024). Factors associated with posttraumatic stress severity and treatment response in a retrospective, naturalistic sample of homicidally bereaved children and young people. European Journal of Psychotraumatology, 15(1), https://doi.org/10.1080/20008066.2024.2407223.
Een andere studie onderzocht de culturele aanpassing en het ontwerp van een pilotstudie voor Pulihkan Luka (PL), een webgebaseerde psycho-educatieve interventie voor trauma in Indonesië. De culturele aanpassing volgde de vijf fasen van de Formative Method for Adapting Psychotherapy (FMAP). Focusgroepdiscussies met 15 belanghebbenden resulteerden in het gebruik van informele Indonesische taal, praktische werkbladen, infographics met culturele diversiteit en adviezen die aansluiten bij het Indonesische zorgsysteem. Vervolgens wordt in een pilot RCT de uitvoerbaarheid en acceptatie van PL onderzocht onder 130 studenten, verdeeld over PL + verbeterde standaardzorg (n=65) en alleen verbeterde standaardzorg (n=65). Evaluaties vinden plaats op baseline, na de interventie en na drie en zes maanden. Kwalitatieve en kwantitatieve gegevens worden verzameld via thematische analyse en lineaire gemengde modellen. De resultaten zullen inzicht geven in de haalbaarheid en acceptatie van webgebaseerde trauma-educatie voor Indonesische studenten.
Primasari, I., Hoeboer, C. M., Sijbrandij, M., & Olff, M. (2024). Trauma web-based psychoeducational programme: systematic cultural adaptation and protocol for a feasibility-acceptability study. European Journal of Psychotraumatology, 15(1), https://doi.org/10.1080/20008066.2024.2426338.